|1399/08/02 - 2 آبان 1399
کد خبر : 333116 دی 1397

سرویس مدارس ؛ چالش ها و ضرورت ها

سرویس مدارس

آغاز سال تحصیلی هر سال با دغدغه هاي عديده براي خانواده ها همراه مي باشد كه يكي از آنها جابجایی دانش آموزان بين خانه و مدرسه هست . نظر به اينكه موضوع سرويس مدرسه هم براي خانواده ها و هم براي مسئولان خيلي جدي و حساسيت برانگيز است ، در سالهای اخیر طرح های گوناگونی برای ساماندهی و بهبود کیفیت آن پیشنهاد و اجرا شده ليكن اين طرحها هنوز نتوانسته نگرانی ها پيرامون اين موضوع را به كلي برطرف نمايد .

سرویس مدارس ؛ چالش ها و ضرورت ها

آغاز سال تحصیلی هر سال با دغدغه هاي عديده براي خانواده ها همراه مي باشد كه يكي از آنها جابجایی دانش آموزان بين خانه و مدرسه هست . نظر به اينكه موضوع سرويس مدرسه هم براي خانواده ها و هم براي مسئولان خيلي جدي و حساسيت برانگيز است ، در سالهای اخیر طرح های گوناگونی برای ساماندهی و بهبود کیفیت آن پیشنهاد و اجرا شده ليكن اين طرحها هنوز نتوانسته نگرانی ها پيرامون اين موضوع را به كلي برطرف نمايد .

آنچه مسلم است بحث ساماندهي سرويس هاي مدارس از اولویت های نهاد مدیریت شهری مي باشد كما اينكه در سال گذشته نيز اقداماتي در اين راستا صورت داده اما از آنجائيكه سرويس مدارس مقوله اي ذو ابعاد هست و تمايلات و تصميمات خانواده هاي دانش آموزان ، اولياي مدارس و رانندگان وسائط نقليه در آن تعيين كننده اند ، مسير ساماندهي آن چندان هموار نيست .

بايد توجه داشت كه ایمنی و سلامت سرویس های مدارس از مهمترين دغدغه هاي خانواده ها ست و در اين ميان سلامت جسمي و روحي رانندگان سرويس ها و تسلط آنها بر فنون رانندگی و قوانین راهنمایی ، مسئله اصلي است . بنابراين به نظر مي رسد گام نخست براي ساماندهي سرويس هاي مدارس ، تامين انتظارات و جلب اعتماد خانواده ها در خصوص اين قبيل نگراني هاست .

اين امر از طريق ايجاد سامانه اي جامع براي ثبت مشخصات رانندگان متقاضي يا داوطلب ، تاييد صلاحيت آنان و نيز تاييد كيفيت فني و فيزيكي خودرو ها و همچنين فراهم نمودن امكان مراجعه خانواده هاي متقاضي سرويس به سامانه جامع ميسر مي باشد كه در عين حال ، متضمن تعهداتي براي خانواده هاي دانش آموزان در قبال اخذ سرويس خواهد بود .

وقتي از سامانه جامع سخن مي گوئيم معنايش اين است كه بطور بالقوه پاسخگوي توقعات ذينفعان خواهد بود كه بارزترين آن متعهد ماندن طرفين به قواعد كار تا پايان سال تحصيلي است .

در اين سامانه ، موضوع سرويس مدارس به صورت طرحي ديده مي شود كه فرايندي براي آن تعريف شده است . از جمله مراحل اين فرايند ( چنانكه در برخي شهرهاي بزرگ نيز اجرا مي شود )، تدارك برنامه آموزشي براي رانندگان و نيز احراز سلامت رانندگان سرویس در کلینیک های تخصصی و صدور تاییدیه های مربوطه هست. از سوی دیگر خودروهای آنان هم به لحاظ عملکردی تحت معاینه فنی قرار خواهند گرفت تا مشکلی بروز نكند. همچنين به خانواده ها توصيه مي گردد برای استفاده از خدمات سرویس مدرسه از وسایل نقلیه معتبر و مورد تایید استفاده نمايند.

نكته ديگر اينكه رانندگان سرویس تا پایان قرارداد نسبت به انجام بازدیدهای فنی،‌ تامین تجهیزات ایمنی و سوخت کافی اقدام و در ساعات و مسیرهای معین دانش آموزان را جابه‌ جا کنند در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و از ادامه فعالیت آن جلوگیری می شود. از سوي ديگر قواعد كار به خانواده‌ ها، مدیران و مربیان آموزشی گوشزد مي كند روش استفاده صحیح از سرویس مدارس را به دانش آموزان بیاموزند.

بسياري از الزامات جزيي تر نظير الزامي بودن بیمه کلیه سرنشینان از لحظه سوارشدن تا هنگام ترک وسیله نقلیه ، ممنوعيت سوارکردن دانش آموزان به صورت ایستاده ، ضرورت تامين شرایط لازم برای برقراری تماس تلفنی خانواده دانش آموزان با راننده سرویس و نماینده شرکت خدمات دهنده و الزام مسئولان مدرسه به نظارت بر رفتار دانش آموزان در زمان سوار و پیاده شدن به منظور پيشگيري از وقوع مشکلات یا حوادث احتمالی مي تواند از ديگر مولفه هاي اين فرايند باشد.

سرويس مدارس ؛ پيچ و خم هاي رفت و آمد شهروندان كوچك

وقتي شهروندان كوچك ساري از اوقات فراغت سه ماهه جدا شده و به كلاس هاي درس بازگشتند ، مهر آغاز شده و رايحه دل انگيز مدرسه فضاي شهر را آكنده بود .

در روزگار پر مشغله مادرها و پدرهاي امروزي ، ماه مهر يادآور نگراني و دغدغه رفت و آمد فرزندان دانش آموزشان به مدرسه نيز هست .نگراني اي كه قرار شد با سامانه اي به نام سپند (سامانه پايش ناوگان دانش آموزي ) برطرف گردد ؛ سلامت رواني و حرفه اي راننده ها ثبت شود ، قيمتهايي مشخص و يكسان اعلام گردد و مرجعي قابل اتكاء پيگير خواسته ها و شكايات احتمالي خانواده ها باشد .

ده سال پيش در سال 87 آيين نامه اجرايي حمل و نقل دانش آموزي با

مشاركت سه وزارتخانه راه و ترابري ، آموزش و پرورش و وزارت كشور تصويب و در آن شرايط راننده ها و خودروهاي حمل و نقل دانش آموزان مدارس معين شد . براي راننده ها ، تاهل(به استثناي زنان سرپرست خانوار ) ، حداقل سن 23 سال تمام ، گواهينامه معتبر رانندگي ، عدم ابتلا به بيماري هاي مسري ، صرع و عدم اعتياد به مواد مخدر و يا الكل ، نداشتن سوء پيشينه كيفري و سوء شهرت از جمله شرايط لازم است كه با ثبت نام در سامانه سپند بررسي و ثبت مي شود .

پس از تائيد مدارك و كسب گواهي سلامت جسماني و رواني ، به راننده ها برچسب تعريف شده اي داده مي شود كه داراي كد مخصوص است و اگر راننده يا شركت خدمات دهنده اي ، امتياز لازم را در اجراي قوانين و كسب رضايت خانواده ها بدست نياورد ، از سيستم حذف مي شود .

خودروهاي حمل و نقل دانش آموزان با ظرفيت چهار نفر به بالا نيز بايد برگ معاينه فني ، بيمه شخص ثالث و سرنشين ، علائم مميزه بر روي بدنه و مجهز به وسايل ايمني از جمله كمربند ، اقلام كمكهاي اوليه و كپسول اطفاء حريق باشند .

آنطوركه حميدرضا فضل الله نژاد مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهري خبر شهرداري ساري داده است ، 675 راننده ساروي در سال جاري اقدام به ثبت نام در سامانه سپند نموده اند : " تا قبل از آغاز سال تحصيلي اطلاعات مربوط به 590 راننده تائيد و به 510 نفر از آنان پروانه كار اعطا شد . از اين عده 150 نفر راننده تاكسي و بقيه راننده خودروهاي شخصي بودند . جمع زيادي از آنها هم مادراني هستند كه در كنار حمل و نقل فرزندان خود ، با هماهنگي مدرسه ، حمل و نقل سه دانش آموز ديگر را نيز عهده دار شدند ."

او اين اتفاق را از اين جهت كه مادران بابت راننده اي كه فرزند خودش نيز در سرويس حضور دارد ، آسوده خاطرند ، مثبت قلمداد كرد و در عينحال تصريح نمود : " اين دست رانندگان معمولا گواهي پايه سه دارند در حاليكه براي دريافت مجوز سرويس مدارس بايد گواهي پايه دو داشته باشند و اخذ آن ، آنها را متحمل هزينه مي كند كه عموما آنرا تقبل نمي كنند . البته گشت راهور با اين دسته از رانندگان برخورد مي كند ."

فضل الله نژاد همچنين بر لزوم رعايت تعداد سرنشين خودروهاي سواري تاكيد مي كند كه نبايد بيش از چهار نفر سوار كنند اما مريم مادر دانش آموز متوسطه اول مي گويد : " خود مدير مدرسه براي سرويس پسرم با ما هماهنگ كرد . بقيه دانش آموزان را هم خودشان هماهنگ كردند . روز اول متوجه شدم راننده بجاي چهار نفر ، پنج نفر سوار كرده است . به مدير اعتراض كرديم و فعلا اعتراضمان به اينجا رسيده است كه زمان رفتن به مدرسه چهار نفر هستند و موقع برگشت اما همان پنج نفرند. "

مريم راجع به هزينه اي كه بايد پرداخت كند چيزي نمي داند و مي گويد مدير مدرسه پسرش گفته هنوز به آنها تعرفه اي اعلام  نشده است .حرفي كه مادر يكتا نيز آنرا تائيد مي كند . در حاليكه بر اساس نامه اي كه اول مهر 97 تنظيم و از سازمان تاكسيراني ساري به روساي اداره هاي آموزش و پرورش نواحي يك و دو شهرستان ساري ارسال شده است ، نرخ كرايه سرويس مدارس در سال تحصيلي 98-97 براي خودروي سواري تا مسافت سه كيلومتر 105 هزار تومان و مسافت 3 تا 5 كيلومتر 110 هزار تومان و براي خودروهاي ون نيز در هر دو مورد 85 هزار تومان مصوب شده است .

ام البنين محمدي رئيس آموزش و پرورش ناحيه دو ساري از اعلام اين نرخ بصورت بخشنامه به مدارس خبر مي دهد و تاكيد مي كند در صورتي كه خانواده ها ناراضي هستند به مدير مدرسه گزارش دهند و اگر مدير آنرا رفع نكرد به واحد انجمن اولياء مراجعه نمايند .

يزداني مدير دبيرستان پيشتازان در مورد اعلام نرخ كرايه سرويس مدارس به خانواده ها مي گويد : " از آنجاييكه مدرسه ما در فاصله بيشتر از 5 كيلومتر نسبت به منازل دانش آموزان قرار دارد و تعيين نرخ كرايه از طريق توافق ميان ما و نماينده شركت ارائه دهنده سرويس انجام مي شود ، نرخهاي اعلامي ما ماهانه 145 تا 200 هزار تومان براي هر دانش آموز مي باشد . در واقع به ازاي هر كيلومتري كه نسبت به 5 كيلومتر مصوب تاكسيراني به مسير اضافه مي شود نرخ نيز بصورت توافقي بالاتر مي رود ."

كوروش يوسفي رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر ساري ميزان افزايش كرايه سرويس مدارس را نسبت به سال قبل 12 درصد اعلام مي كند و مي گويد : " لايحه تعيين نرخ كرايه از سازمان تاكسيراني (حمل و نقل بار و مسافر شهري ) به دست شورا رسيد و در كميسيون بودجه بررسي و در صحن شورا مصوب شد و پس از تاييد هيات تطبيق مصوبات مستقر در فرمانداري، به سازمان تاكسيراني ابلاغ گرديد و اين سازمان نيز مراتب را بر اساس مصوبه شماره 30 شوراي شهر به روساي آموزش و پرورش اعلام  نموده است ."

يوسفي تاكيد مي كند كه شوراي شهر طبق بند 27 ماده 80 قانون شوراها مبني بر تصويب نرخ وسائط نقليه درون شهري تنها تعيين و نظارت بر ميزان نرخ كرايه سرويس مدارس را بر عهده دارد كه بموقع يعني اول مهر اعلام شد و شورا در اين حوزه غير از اين اختياري ندارد .

او بررسي و محاسبه ميزان كرايه و تعرفه هاي حمل و نقل مسافر درون شهري و پيشنهاد آن به شوراي شهر و مراجع ذيصلاح براي تصويب ، نظارت بر اجراي دقيق مصوبات ، تعيين فرم ، رنگ ، تعداد ، ارقام و حروف قابل درج در شماره تاكسي تا آرم و ظرفيت مجاز را از وظايف سازمان تاكسيراني بر مي شمرد .

گفتگو با اوليا و مديران و نمايندگان شركتهاي ارائه دهنده خدمات سرويس مدارس چنين مي نماياند كه موضوع ثابت شده اي به نام نرخ كرايه براي ببار نشستن از ايستگاههاي مختلفي چون تاكسيراني ، شوراي شهر و فرمانداري گذشته است و در نهايت وقتي به حلقه هاي آخرين خود يعني اوليا و مدارس مي رسد حالتي صميمانه تر و راحت تر مي يابد و بيشتر به توافق هاي ميان آنها پايبند است تا بخشنامه ها . جايي كه پدرها و مادرها حاضر مي شوند براي سلامت تن و روان فرزند خود بيشتر از حد تعيين شده وجه پرداخت كنند اما به راننده اي كه در نبود آنها مسئول آمد و شد فرزندشان است اعتماد و اطمينان داشته باشند .

مريم سليماني روزبهاني مدير اجرايي سرويس مدارس دخترانه حافظ و الزهراء ساري نيز اين موضوع را تائيد مي كند : " ما مسيرهايي در شهر داريم كه راننده سرويس دائم در حال كلاچ گرفتن و ترمز كردن است و بدليل ترافيك لاجرم زمان بيشتري براي رساندن دانش آموزان به مدرسه يا خانه صرف مي كند . اين واقعيت در تعيين نرخ كرايه سرويس در نظر گرفته نشد بنابراين مبلغ 110 هزار تومان براي راننده نمي صرفد . از طرفي براي خانواده ها مهم است كه راننده فردي مطمئن و توانمند باشد اما اختلاف ده يا پانزده هزار تومان برايشان مهم نيست . ما پارسال مادري داشتيم كه همسرش را از دست داده بود و وضع مالي مناسبي نداشت و با آنكه نرخ مسير مربوطه 120 هزار تومان بود از اين خانم 100 هزار تومان گرفتيم . غرض اينكه بخش زيادي از كار بصورت توافقي بين خانواده  و راننده  و شركت حل مي شود ."

سليماني عدم هماهنگي خانواده ها در واريز كرايه ماهانه به حساب مدرسه را زمينه ساز نارضايتي راننده ها عنوان مي كند : " تعداد خانواده ها زياد است و گرچه بايد تا بيست و پنجم ماه پول را واريز كنند اما معمولا اين اتفاق تا هفته اول ماه بعد بطول مي انجامد و تا پورسانت شركت و آموزش و پرورش در بيايد زمان بيشتري هم مي برد . به همين خاطر در سال گذشته تصميم گرفتيم خود راننده ها از خانواده ها پول را دريافت كنند و پورسانت شركت را نيز خودشان پرداخت نمايند و امسال هم همين روال را در پيش گرفتيم ."

آنچه ميتوان از اين بحث نتيجه گرفت ، موفقيت سامانه سپند در كاهش نگراني چندين و چند ساله خانواده ها با جمعاوري و تاييد اطلاعات شخصي و شخصيتي راننده ها و صدور گواهي سلامت رواني و حرفه اي آنان است . مادر و پدر دانش آموز به تاييديه سازمان تاكسيراني اعتماد دارند و مطمئن هستند كه فرزندشان در امنيت روحي و جسمي مسير خانه و مدرسه را طي مي كند . اعتماد و اطميناني كه در روزگار نه چندان بر وفق مراد امروز ، گرانبهاست . مابقي ، چانه زني ها و خودماني حل كردنها ي ما خانواده هاي ايراني است كه حتي با وجود قانون و حد و حدود مصوب ، همچنان در جاهايي حرف اول را مي زند .

 

افزودن دیدگاه




متن بالا را در زیر وارد کنید